Jaka księga identyfikacji

Księga identyfikacji wizualnej
Przy specjalistycznym projektowaniu logo mamy do czynienia z tak zwaną księgą znaku. Jest to księga identyfikacji wizualnej, która opisuje wszystkie szczegółowe elementy związane z projektem logo i wszystkich późniejszych materiałów reklamowych, które będą opatrzone tym logotypem oraz innymi znakami firmowymi. Księga taka jest często integralnym elementem wchodzący w skład identyfikacji wizualnej, ale nie każda firma projektuje sobie księgę znaku.



Są takie firmy, które zamawiają logo, niemniej jednak bez księgi znaku, bo w ich firmach logotyp nie będzie szeroko wykorzystywany i nie mają zamiaru przenosić go na różne materiały, bo firma jest raczej niewielka i po prostu nie ma takich założeń. Przygotowanie znaków logo wraz z księgą znaku jest kosztowne. Kosztuje to z całą pewnością w dodatku niż sam logotyp bez takiej księgi znaku. Koszt w tym przypadku wynosi co najmniej kilka tysięcy zł. Zdarzają się też takie realizacje, w których cena dochodzi do kilkudziesięciu tyś. złotych za logo wraz z księgą znaku. Cena księgi jest różna w współzależności od tego, kto wytwarza logotyp i przygotowuje tę księgę.

Jeżeli już jest to profesjonalna agencja reklamowa, w której pracują fachowcy z branży, to zwykle cena będzie dosyć wysoka. Jeżeli już jest to grafik freelancer, który nie ma takich dużych kosztów prowadzenia firmy, to cena będzie z całą pewnością niższa. Aczkolwiek nie jest to regułą, bo zdarza się, że dobrzy freelancerzy również wymagają za własną pracę dużego honorarium. Księga znaku logo kosztuje zwykle około 5 do 10 000 zł. To jest taka uśredniona cena, z jaką najczęściej można się spotkać na rynku. Bez wątpienia mogą być również wyjątki, gdzie księga wizerunku firmy będzie tańsza lub droższa. Wszystko zależy już tutaj od specyfiki działania danej firmy i od tego, kto zajmuje się projektowaniem logo i wszystkich tych elementów , a oprócz tego na ile projektant wyceni swoją pracę.

Źródło informacji: zobacz dalej